TEK KANATLI BİR KUŞ
Günay Güner
Türk ve dünya romanının ustalarından Yaşar Kemal, “Çıplak Deniz Çıplak Ada” adlı romanıyla “Bir Ada Hikâyesi” roman dizisini tamamlamasının ardından yeni bir romanla okurlara ulaştı: “Tek Kanatlı Bir Kuş”. Yaşar Kemal “Bir Ada Hikâyesi”nde bir düşülke (ütopya) kurdu. Tarihle, kıyımlarla, acılarla oluşturduğu kurgusunda, bu binbir kırımdan kurtulan insanlar Karınca Adası’nda bir araya gelirler. Bu ülküsel anlamda mutlu insanlık tasarımıdır. Tüm ilişkiler gönenç, sevgi, iyilik, doğruluk üzerine kuruludur. Roman dizisinin dördüncü ve son kitabı “Çıplak Deniz Çıplak Ada”da öz özlemi duyulan, arzulanan hemen her duruma ulaşılır. Genciyle, yaşlısıyla sevgililer kavuşur, evlenir. Öldürülmeye çalışılan kişi bu kötülükten kurtulur. Göç etmiş o güzel insanlar Ada’yı benimser, yurt bilir. Ada ise bir cennettir. Yaşar Kemal neredeyse tüm romanlarında korku temasını bir düşünür özeniyle işler. “İnce Memed” (dört kitap), “Yer Demir Gök Bakır”, “Akçasazın Ağaları” (iki kitap), “Kimsecik” (üç kitap), “Bir Ada Hikâyesi” (dört kitap) korkunun üst düzeyde irdelendiği belirgin, öne çıkan yapıtlardır. “Bir Ada Hikâyesi”nde gerçekten de yüreksiz olanlar, vurguncular, işbirlikçiler, bu yollarla varsıllaşan fırsatçılar, düzenbazlar, kurtuluş sonrasında varsıllıklarıyla yeni yönetimde egemenlik kurmaya çalışan ve bunu da zaman zaman ne yazık ki başaranlar her gün korkarlar. Her yerde tersini, yalanlarını yaymaya çalışsalar da neler yaptıklarını yine en iyi kendileri bilirler. Oysa yürekliler, Yaşar Kemal’in deyişiyle “mecbur insan”lar duyuncun (vicdan), onurun, gururun gerektirdiğini yapmışlar, özgürlük için savaşmışlardır. Yine yaşansa aynı eylem içinde olacakları kesindir.
telgrafhanesanat
Yorum Kapalı.